Děkujeme za pochopení.
P67a80v24e32l 29D53v12o35ř74á67k
A proč tedy řady ajťáků nerozšíříte Vy?
I82v16o 57Ž54á55č39e31k
No, my hledáme ještě jednoho programátora, ale tuhle dámu bychom asi nepřijali.
Z61d65e87n48ě25k 43Z50a62v55a47d60i41l
Chybí prakticky všechny profese a díky našemu školství, které dává přednost všemu možnému - od kulturních antropologů, politologů, religionistiků, znalců filmové, divadelní i hudební vědy, životního prostředí ..... až po vystudované úředníky státní správy.
Chybí nám soustružníci, frézaři, řidiči vozidel všeho druhu, programátoři, slaboproudaři, silnoproudaři ............................. ale i zedníci, dlaždiči, instalatéři, stoláři, tesaři.
Technické školy, všeho druhu, mají chronický nedostatek studentů.
Zato psudohumanitní obory jsou na tom celkem dobře !!!
Teoreticky bych věděl co s tím, ale omezovat školy a zavádět směrná čísla není asi moc dobré, stejně jako podporovat studium technických oborů, na úkor těch pseudohumanitních.
L21u85d83ě46k 16T65o86n19d38r
Myslíte to dobře, ale:
1) je katastrofální nedostatek učitelů (na všech stupních), kteří by měli VĚTŠÍ znalosti o IT technice než jejich žáci ! Je to tak. (A to mluvím o výuce "uživatelských" dovedností, ne o programování.)
2) vývoj v IT je tak překotný, že jakékoli osnovy takového předmětu budou příští rok už zastarávat a přespříští je musíte udělat znovu. To žádný učitel nestíhá sledovat.
3) z důvodů marketingu a generování příjmů, chrlí firmy na trh každý rok nové a nové verze svých produktů. Dnes už neexistuje ajťák, který by to všechno obsáhl. Každý ajťák už se na něco specializuje a zbytek nechává plavat. (což teprve učitel...)
Budete na škole vyučovat Windows 7, a Bill Gates vám vzápětí vychrlí Windows 10, 11, 12... které vládnou ve firemní sféře, A do toho musíte učit Android a nesmíte zapomenout na Apple, kteří vládnou ve světě domácího IT. A to jsou jen operační systémy! Pak by se mělo vyučovat o uživatelských programech pro jednotlivé operační systémy (místo normálního učitele, byste potřebovala na každé škole ajťáka, který nebude učit nic jiného, aby dokázal sledovat vývoj v IT)
Už toto je šílené. A je jasné, že to školství nezvládne. A přitom všechny tři body co jsem napsal se týkají pouhého naučení uživatelů s IT technikou. Nic z toho se netýká programování ! To je úplně jiný level. Je to podobný rozdíl jako naučit se řídit auto v autoškole (uživatelé aut) a umět auto zkonstrouvat (konstruktéři aut).
Školství nedokáže vytvářet ani "řidiče" IT. "Konstruktérem" IT - programátorem může být opravdu jen zapálený nadšenec, který touží být "konstruktérem" a proto se sám a rád vzdělává a zcela se věnuje tomuto koníčku už od mala místo jiných zálib, co mají jeho vrstevníci. Jsou to a vždy budou "bílé vrány"
L13u92d49ě17k 87T95o72n52d47r
PS - pracoval jsem jako ajťák na školském úřadu. Dnes jsem správcem IT v soukromé firmě.
B51r92o39n36i15s54l82a36v 77G61a83b86r53y12š
Projektanti chybí taky. Představte si, že lidí, kteří umí projektovat trakční vedení, je v republice asi 15. Každý z našeho týmu by potřeboval aspoň jednoho člověka navíc.
T64o78m36á84š 75B46a18ř56i47n94k33a
Doba kdy každý chtěl být ajťák protože to neslo je definitivně v trapu.
M64i11c75h39a14l 77K11a15n43d89a
Být programátorem, to není povolání, to je životní styl. Kdo to chce dělat, cestu si k tomu najde. A nemůžete to vnutit někomu, kdo to dělat nechce nebo nemá schopnosti.
L16u79m59í42r 36V12i34t41h65a
Ajťák a programátor jsou docela jiná povolání. Asi jako řidič a konstruktér.
J29i43ř93í 18F73l20o86r92i36á96n
Mně není jasné co se porad programuje - řešení jsou snad dost standartní a stavrbnocova. Také mám pocit ze it zakázky jsou často bezedna díra - tak trochu bermudsky trojúhelník ;-)
E94d54v43a12r24d 88N80i60c48h57t15b84u47r67g73e71r
Když on ten svět IT také kráčí vpřed jako celá společnost. Ani IT nemůže stagnovat. To byste také mohl říct, proč se píší nové třeba knihy kuchařských receptů, když ta svíčková a to vepřoknedlozelo jsou furt stejné.
Že jsou zakázky v IT často setsakra hluboká černá díra souvisí s tím, že dotyční zadavatelé nedovedou říct, co chtějí, nepoznají, jestli to, co se jim vyrobilo, je tom, co chtěli, dožadují se změn v průběhu prací, nedovedou (nebo nechtějí) vybrat nejvhodnější nejkompetentnější team nebo firmu na provedení zakázky, atd. atd.
J56o34s42e19f 15S31l16a39v13í55č69e92k
Pokud se jedná o t. zv. nedostatek ajťáků. Za totality musel být zpracovaný nějaký projekt, který nějak zdůvodnil co realizace bude stát a co to přinese. Dnes mi to nějak chybí. Řeč je pouze o tom, že stávající systém je potřeba převést na IT. Ekonomické zdůvodnění chybí. Mám takový pocit, že vládnoucí představitelé o využití IT ví starou belu, tak že pouze žvaní.
Z28b26y84š74e18k 48H45l72i76n45k53a
Vládnoucí kašpaři sice většinou ví starou belu, ale je třeba, aby občan mohl vyřizovat úřední záležitosti pokud možno na dálku (třeba z domova) a aby úřady mezi sebou spolupracovali.
Konkrétnější příklad: vy pošlete datovkou stavební projekt na stavební úřad a ten si sežene sám všechna potřebná vyjádření a povolení od ostatních úřadů podle toho, co ke stavbě potřebuje. Nelítáte nikde vy (navíc fyzicky), ale vše si obstará stavební úřad elektronicky.
Jenže to je aplikace, která se odhaduje předem velmi špatně, protože ještě v průběhu vývoje bude docházet ke změnám projektu. U tak velkého projektu ani nelze očekávat, že vše někdo vymyslí na začátku a pak se to rovnou napíše. Takto to nefunguje už více než dvacet let.
I54r51e85n83a 59V44r94á35n43o11v63á
K tomuto tématu by mě zajímalo, proč spousta lidí považuje tohle povolání za mužské. Je to přece práce v kanceláři, žádná fyzická námaha.
Z62b60y26š90e72k 47H13l98i68n29k87a
Asi proto, že ženy to nechtějí (až na výjimky) dělat? Fyzická námaha to sice není, ale dřina je to jinak dost velká.
D58a29v40i30d 20D39v29o38ř98á79k
Jako správce IT ve škole zodpovědně prohlašuji, že o nějaké rozvíjení IT schopností není zájem. Dlouhodobě vše směřuje ve zkratce k následujícímu - na vše použij Microsoft. Tento trend je pak ze všech směrů podporován - učitelé se nic nového nemusí učit, na vše najdou "příslušné tlačítko na ploše". Ze stejného důvodu to vyhovuje žákům - když "tlačítko" nefunguje, je to důvod pro min. přerušení výuky a tedy zmírnění požadavků na "pracovní" nasazení. Vyhovuje to i zřizovatelům - produkty MS jsou placené a je tedy v hypotetické rovině možné následující: nějaké to % za "dohození" nebo prosazení placeného produktu bude vždy větší, než obdobné procento z prosazení produktu, který je legálně zdarma. 3kola, která by chtěla případně ušetřit se velice lehce může stát v očích příslušného úředníka "problematická", protože zmenšuje objem zakázuky, žze které by mohl koukat nějaký benefit.
V IT existují v podstatě 4 druhy systému (myšleno uživatelské) - Windows, Apple, Linux a Android. První dva jsou placené, přičemž Apple je předražený a má i další omezení, další dva jsou komerčně nezajímavé, protože jsou zdarma. Ideální stav by byl, kdyby škola používala buď všechny systémy, což je nereálné. Druhou dobrou volbou by bylo používat jiný systém než má většina doma - žákům by se významně rozšířily obzory a zcela jistě by to mohlo i někoho přivést k myšlence si i sám něco nastavit, naprogramovat. Zdůvodnění, proč tomu tak není najdete o pár vět výše.
Pokud školy fixují své žáky na "uživatelskou přívětivost", snadnost, bezpracnost a bezstarostnost nelze očekávat změnu. Naopak bude to jen horší.
Z88b63y62š45e32k 79H68l60i43n58k10a
A pak přijdete na FIT, a tam do vás budou cpát Unix.
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 790x
www.kerleska.cz